Monday, January 26, 2009

Assalamualaikum w.b.t...

Hari ni spt hari2 biasa dlm hdup saya, cuma ada beberapa perkara unik yg berlaku kali ini...antaranya kedatangan Dr Sheikh Muzaffar angkasawan negara ke rumah Negeri Sembilan , Kaherah....tujuan kedatangan beliau adalah dalam misi kemanusiaan ke Ghazzah...lalu singgah melalui Mesir dan sudi melawat kami...

Alhamdulillah, ...dalam pertemuan singkat tersebut, beliau sempat berkongsi pengalaman dan sedikit motivasi buat kami......serba sedikit beliau menceritakan pengalaman beliau di angkasa lepas,tiada apa yg menarik berbanding angkasawan lain, cuma yg istimewa, beliau manusia ke9 dlm dunia yg bersolat di angkasa lepas...alhamdulillah...beliau antara public figure yg saya hormati dan harap tidak ada apa2 kontroversi yg berlaku keatas beliau...saya mendoakan agar beliau sentiasa ditambah hidayah oleh Allah...


Antara lain, dlm minggu ni, saya berpeluang membeli sehelai jeans berjenama evisu yg cukup popular di Msia dgn harga yg boleh tahan...200 l.e@rm125+-.....saya survey di internet dan bertanya kawan2 yg pakar, menunjukkan harga pasaran jeans tersebut bernilai tidak kurang rm 500..ikutkan, dgn keadaan hidup saya yg mmg memerlukan saya cari duit lebih sdikit buat masa ni mau saja saya beli dan jual di Malaysia nanti, paling kurang dpt untung rm400++...fikir2, saya tak jadi membelinya disbbkan beberapa faktor:

1)Saya tidak mahu terlibat dalam proses pembaziran yg bakal dilakukan oleh pembeli saya akibat barang jualan saya tersebut...bukan apa, rm500++ utk sehelai jeans cap apek jepun tu?apa faedahnya?lainkah jenis kainnya?kalau pakai boleh menang ke PAS time p/raya?Tertatbiqkah syariat?walau pun dari sudut lain boleh saja saya anggap itu satu usaha saya utk mengukuh ekonomi dan seterusnya bersedia membina daulah(Negara yg mendaulatkan Syariatullah) menurut maratibnya(tingkatan),(fard,n next usrah maybe,daulah maybe??).tapi apa sgtlah nilainya beberapa ratus rm tu dgn implikasi2 lain yg lebih besar yang berkemungkinan berlaku yg boleh saja menjejaskan keturunan saya wang hasil dari apa yg saya makan sehingga berdarah daging berketurunan2 kelak..wal'iyazubillah.... =)



2)Saya tidak mahu menyumbang kepada budaya hedonis yg "berkemungkinan" dilakukan oleh si pemakai kelak...dlm bab ni, secara peribadi mungkin saya memberi kelonggaran sedikit kerana tidak semua yg berseluar jeans akan terlibat dgn budaya hedonis(krn saya sendiri memakai jeans "levis" ala2 original), walaupun secara ghalibnya(kebiasaan), anda boleh fikirkan apa saja yg akan dilakukan oleh pemakai evisu dgn evisu nya kelak...(huhu, mungkin slps ini boleh saja kita lakukan anjakan paradigma spt memakai evisu utk pergi ke usrah dan program2 tamrin,daurah dsbnya sbb saya dah buat,pakai levis ala2 original pg usrah,)...

3) Saya x mahu terbabit seandainya si pemakai memakainya dgn tujuan berbangga2 dan menimbulkan rasa riak dan khuyala'(bermegah2) di hadapan orang lain(saya mendapat maklumat siapa2 yg memaki jeans ni dan berjalan di khalayak, maka khalayak akan toleh sekali lagi seluar yang diapakainya itu sambil mengucapkan,waahh, evisu tuh...) yang mana riak merupakan perkara yang sangat dibenci Allah s.w.t dan RasulNya...wal'iyazubillah...

Wallahua'lam, inilah sedikit coretan saya dlm blog kali ni, mungkin ramai yg bertanya apa motifnya saya bercerita ttg jeans dan angkasawan ,apa2pun anggap lah ini reaksi bersahaja saya dalam menanggapi set2 kapitalis yang hedonis lagi materialis(dan lain2 ideologi menyesatkan) dan sbg contoh(misal) tatbiqi buat peniaga2 serta bakal peniaga dlm menjalankan urusan perniagaan mereka kelak...ingatlah, setiap perbuatan kita tidaklah terlepas/bebas dari nilai...dan jgnlah berfikir menurut cara fikir mereka2 yg kapitalis sekularis ini...

Saya juga bercadang meletakkan post2 saya ini dan selepasnya di bawah tag fashion,music dan leisure, tapi perlu di tekankan dan ditundukkan di bawah Maqasid Islam yg kullie.... kerana apa? krn ketiga2 perkara inilah yg sering menjadi hambatan masyarakat masa kini utk menikmati dan menghirup keindahan Islam sbg cara hidup...

No comments: